zondag 21 juli 2024

Peyra verteld

 Bron: Petra Brekelmans Vdf Kuijpers op fb



Als vervolg op mijn post van gisteren....
Vóór afgelopen vrijdag hadden de meesten onder ons vast en zeker nog nooit gehoord van het bedrijf genaamd ‘Krauwtstraik’. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou was/is, maar toen ik er afgelopen vrijdag voor het eerst van hoorde, kreeg ik er direct een naar gevoel bij. Ik ben er vervolgens over gaan nadenken. Want niets gebeurt zomaar of zonder reden.

Als ik de woorden letterlijk vertaal, kom ik uit op ‘menigte’ (crowd) en ‘aanval’ (strike). Als ik de implicaties van die naam overdenk, roept dat bij mij beelden op van een aanval op het volk. Misschien wel een gecoördineerde poging om de massa te ontwrichten. Het is alsof de naam een duistere voorspelling was van wat zou komen. Niets in onze wereld is naar mijn idee ‘toevallig’. Het bedrijf dat ons zou moeten beschermen, veroorzaakte vervolgens een wereldwijde crisis, een (test)aanval op de menigte, die ons confronteerde met onze afhankelijkheid van technologie en onze kwetsbaarheid.

Was het wel een foutje?
Of was het iemand die bewust die 'knop omdraaide'?
Om een geplande en gecoördineerde (test)aanval uit te voeren?
Om onze afhankelijkheid van technologie en de zwakheden in onze digitale infrastructuur pijnlijk bloot te leggen?
Om onze maatschappij te ontwrichten?
Om te laten zien hoe machtig ‘zij’ zijn?
Om onze moderne maatschappij bewust tot stilstand te brengen?
Om te zien hoe de massa zou reageren?
Om ons een voorproefje te geven?
Om ons te laten beseffen wat er nog meer kan gebeuren als systemen waarop we vertrouwen abrupt uitschakelen?
Of was het wel nooit de bedoeling om ons echt te beschermen?

Of ga ik nu wel erg ver met mijn overdenkingen?

De bedrijfsnaam 'Krauwtstraik' krijgt wat mij betreft een sinistere lading in dit licht. Het lijkt bijna een slechte grap, een cynische knipoog naar de macht die o.a. deze bedrijven over ons hebben.

De ironie is bijna te sterk om te negeren: een bedrijf dat zichzelf profileert als onze digitale beschermer, werd de katalysator voor een wereldwijde storing, een aanval op het volk zelf. Het werd het instrument van onze collectieve kwetsbaarheid en bracht de wereld (even) op zijn knieën.

Alsof de naam van dit bedrijf ons van tevoren waarschuwde: Pas op, want de aanvallers zitten misschien dichterbij dan je denkt.

Dit bedrijf, met deze typische naam en typische doelstellingen heeft ons een glimp laten zien van de fragiliteit van onze moderne wereld. Het is een wrange grap, een cynische knipoog naar de macht die deze bedrijven over ons hebben. Het toonde ons dat aanvallers soms verkleed kunnen gaan als beschermers.
Veel vragen, weinig antwoorden.

Eén ding is zeker, het ‘foutje’ heeft een heel duistere kant van onze technologische afhankelijkheid onthuld.

Niets is nog wat het lijkt. En de bescherming die we denken te hebben, kan zomaar een aanval in vermomming zijn.

Als een duivel uit een doosje.

Blijf alert, blijf kritisch.

Petra ❤

Geen opmerkingen:

Een reactie posten